Orsakar kortisonbehandling allergi?

Vad jag har hört så är orsakerna till den enorma ökningen av allergi som vi upplever ännu inte fastställd.
Därför tyckte jag att det var mycket intressant vad en bekant till mig berättade om sina hundar.
Min bekant ägde en hund som blev allergisk, ironiskt nog mot sig själv (kvalster etc.), efter att den behandlats med kortison för en skada.
När sedan hunden avlade så ärvdes denna triggade allergi, och tydligen var detta inget ovanligt då veterinären sade att detta ofta var fallet.

Så om detta gäller för hundar så borde det finnas en ganska stor sannolikhet att det samma gäller för människor och allergiepidemin beror på några av våra vanligaste behandlingar.
Att kortison sedan används som behandling mot vissa allergier gör det hela ännu mer olustigt.

Jag besitter ingen vidare kunskap i ämnet så det kan mycket väl vara ett välkänt fenomen, men när jag gjorde några snabba sökningar på nätet så hittade jag inget som tog upp detta så det kändes värt att notera.
Om någon mer kunskap om ämnet så lämna gärna en kommentar.

One thought on “Orsakar kortisonbehandling allergi?

  1. Du slår huvet på spiken här.
    Våra immunsystem försvagas (sätts ur spel?) av miljögifter och, troligen, även av mediciner och troligen också av åtminstonde en del vaccinationer. Kosten kan också spela in.
    Titta gärna in på testimonyinfo.se där du kan läsa om hur folk har blivit bättre av att ta bort tungmetaller ur kroppen och genom att förstärka immunförsvaret genom att tillföra ämnen som ofta saknas hos oss. Allt genom naturliga produkter.
    Hälsningar, Anders på KramaLivet.se

Kommentera

